tisdag 19 april 2011

Tänkte på en sak

Robert Henriksson pratar fortfarande bara om sin nya Hasselbladare och det har fått mig att titta lite på mina gamla Hasselbladsbilder.
Så jättegamla är de inte, kanske 4-5 år men jag tycker ändå att de känns annorlunda. Kan bero på att man använder ett helt annat tankesätt när man har 12 exponeringar att använda istället för de hundratals som finns i digitalkameran.
Själva handhavandet av en mellanformats-kamera gör att allt tar längre tid och jag tror det är bra att lugna ner sig och fundera på vad man vill ha med på bildytan.

Om jag verkligen vill träna på att fylla ut bildytan så brukar jag fotografera med min  panoramakamera.
Bilderna blir annorlunda men det är väldigt lätt att man får ointressanta ytor och då blir formatet bara en begränsning. Plåtar man dessutom sport så blir det grymt många dåliga bilder.

Men bara man fattar varför bilderna blir dåliga så lär man sig något av det oxå.


HBL






































X-pan

















X-pan


















X-pan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar