tisdag 14 maj 2013

Irene Ekelund

Det enda livet går ut på är att ha sköj.
Du vet, den dan man ska dra sin siste suck så vill jag känne att jag har haft görsköj.
Vill du ha en godis?

Detta var i princip det första som Irene Ekelunds tränare Lasse Eriksson sa till oss när vi landade i Kil två mil norr om Karlstad. Sen följde en uppvisning i hur han som tränare fick sina adepter och speciellt Irene Ekelund att genomföra ett tungt träningspass utan att tycka det var tungt.
Själv har jag sett många träningar under mitt liv men aldrig upplevt en liknande symbios mellan tränare och idrottare. Lek och allvar blandat men ändå inte blandat.
Plötsligt ska tempoloppen springas och leken försvinner på sekunden. Fram stiger en av Världens bästa juniorsprinters när 60 och 80 meter springs i strumplästen för att tillsist göra 100meter på 12,60 sek i 4-gradig blåst på Sannerudsvallen. En tid som nästan gett medalj på senior-SM förra året.
När vi sent på kvällen åker från Sannerudsvallen i Kil så tänker jag på alla gånger jag fotograferat Stefan Holm på just denna arenan, både före och efter hans OS guld.

Kanske, kanske, kanske kan det komma ytterligare OS medalj från denna arenan.
Det vore verkligen görsköj.







2 kommentarer:

  1. Det var på tiden - ett hemma-hos-reportage med Irene! Jättekul!

    SvaraRadera
  2. Riktigt härligt reportage! Och fantastisk inställning hos både Irene och Lasse.
    Jag hade väldigt gärna varit med på sportfotoworkshopen men springer Fjällmaran då...ni kan väl ha en till i vinter?!
    Alpint, längd, hockey, basket...

    Hade fint!

    SvaraRadera