onsdag 14 augusti 2013

Tack Årets Bild


Jag är lite trög ibland och vissa gånger tar det ganska lång tid innan jag fattar vinken.
I januari tex under ÅB juryns möte så bloggade Axman om hur juryarbetet gick till och vad juryn tyckte.
Om sport feature tyckte juryn inte och de ville tom låta bli att dela ut priser i den klassen. Stackars fotografer som var så puckade att de skickat in så dåliga bilder, betalat massa pengar och ändå inte hade omdömet att förstå att deras bilder inte var av prisklass.

Vem vann sport feature i år???

Jag minns tydligt första gången jag vann sportreportage i ÅB och hur stolt jag var.
Jag minns de andra gångerna jag vunnit sportreportage i ÅB och jag tror bestämt att jag var stolt de gångerna också.
Men så himla fel jag hade.
Sportreportage är ju bara skit och ingenting som ÅB ska hålla på med.
ÅB ska bara lyfta fram klasser som beskriver god bildjournalistik och nu börjar jag fatta att det gör inte sportreportage.

Under prisfesten Worldpressphoto år 2004 blev jag intervjuvad på scenen eftersom sportreportage om enskilda idrottsmän var ovanliga och de ville lyfta fram den journalistiska vinkeln som ett gott exempel.
Jag inser nu att jag måste maila Michael M chefen för WPP och förklara för honom att de hade helt fel.
Måste tipsa NPPA och Poyi att de också helt och hållet har missuppfattat sportreportage
och att de dessutom gett ett antal priser till Svenska fotografer bevisar ju enbart hur okunniga dessa stora tävlingsarrangörer är.

För nu har  Axman och ÅB bestämt att sportreportage inte är något vi ska hålla på med
och jag är evigt tacksam att de äntligen fått mig att förstå att alla Svenska framgångar i just denna grenen egentligen bara är skit och att de tolv åren jag följt Ara Abrahamian enbart är bortkastad tid

Tack ÅB för att ni fått mig att förstå.


eller inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar