söndag 13 oktober 2013

Gå i taket


Härom kvällen var det fotbollslandskamp i Friends arena.

Själv fotograferar jag inte fotboll så ofta och därför var detta ett extra roligt uppdrag som DN satsade stort på med 4!!! fotografer på plats.
Som turist in i fotbollsdjungeln slås jag av hur många duktiga och ambitiösa sportfotografer det finns idag. Fotografer som jobbar med fotboll 2,3 eller fyra gånger i veckan och gör det jättebra.
Titta tex på Nils Petter Nilssons hemsida här eller Bildbyrån STR här eller Pic-agency här.

Att fotografer använder remotekameror är nästan standard idag och bakom varje mål står minst 10 kameror. Uppe i taket sitter det ytterligare 10 kameror som monterats upp tre timmar innan matchstart och sedan sköts via radiosändare. 
Allt detta engagemang smittar av sig och som fastanställd fotograf måste skärpa mig extra för att ta bilder som kan konkurrera i detta bildflöde. För det är väldigt viktigt att vara skärpt, förberedd och ha lite tur (även om jag inte tror så mycket på tur). Lägga upp en plan för vilka bilder man vill ta och hur de ska passa in journalistiskt i tidningen.

Min plan i Tisdags var att montera två kameror i taket och sedan en bakom Österrikes mål. 
Jobba med en Nikon D4 och 200-400mm på stativ och pocketwizard utlösaren i blixtskon.
En D800 med 24-70 runt halsen och en D4a med 600mm på frihand när spelet var på andra sidan. Bilderna sändes via WT5a direkt från D4 kamerorna eftersom vi la ut på nätet och hade deadline för papperstidningen fem minuter efter matchslutet.
Allt detta funkade bra och när vi äntligen fick plocka ner takkamerorna vid kl 23,21 så var det nio minuter till sista deadlinen.

Mina takbilder blev inget vidare men när jag idag gick igenom alla bilder ordentligt så fick jag en ide på en ny bild att ta.

En bild som jag inte upptäckt om jag inte gått i taket:-)


Foto: Nils Petter Nilsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar