torsdag 1 januari 2015

Grått nytt år



Lite trevande och grått har nya året startat.
Som om det vill känna sig för innan det brakar igång på riktigt.

Själv sitter jag med en stor kaffe och njuter av lugnet framför datorn.
Läser igenom några mail jag svarade på igår och hoppas jag gjorde det på rätt nivå.
Fick ett helt gäng med läsarmail efter publiceringen av bilden på den ensamma Syriska flyktingflickan.

Fantastiska mail där flera kvinnor erbjöd sig att bli mormor år den lilla ensamma flickan.
Nu blev hon mottagen av Röda Korset direkt när hon kom in i Turkiet och med stor sannolikhet fann hon tillbaka till några släktingar men ändå.
Tänk känslan att komma helt själv



Jag gjorde två resor till Syriska gränsen förra året och båda var intensiva precis som hela året varit. Som fotograf på DN har jag den stora förmånen att tidningen satsar väldigt mkt på oss och jag skäms nästan när jag säger att jag har det bättre än jag någonsin haft det på just DN. Fotografernas kompetens tas tillvara bättre än förr och den erfarenhet vi har efterfrågas hela tiden.



Mina sista exponeringar från 2014 tog jag nere i en källare på Luntmakaregatan.
Uppe i taket hade jag monterat en kamera på en av de polar som poledansarna tränar på.
Bilderna är avslutningen på reportaget om Daniel Häggkvist som tävlar i poledans och som jag följt från och till under ett par år (sehär)
Bilderna är exponerade på 2 sekunder och det behövdes en del funderingar innan jag hyfsat lyckades fånga Daniels träning på ett nytt sätt.



Nu ska jag återgå till att jobba med Åretsbilder och läsa reglerna på ÅBs hemsidan.

Får ta ett djupt andetag för att inte bry mig om hur otrevligt ÅB skriver att de ska kasta bort alla bilder som råkar ha en stor bokstav i filnanamnet  läs noga här.

Lycka till i ÅB och Gott nytt år till alla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar