fredag 25 mars 2016

Grattis Fredrik Lerneryd

Fredrik Lerneryd är en de unga Svenska fotografer som nominerats till
World Press Photo (Masterclass) tillsammans med Malin Fezehai, Rebecka Uhlin och Anna Tärnhuvud.
Listan med de fotografer som får söka Masterclass ser ni här.
Jag måste erkänna att jag inte hade någon koll på Fredrik men när jag kollade hans hemsida så blev jag imponerad. 
Därför hörde jag av mig till Fredrik med några frågor.

Diana blev"Miss Kiberia 2016" under den årliga skönhetstävlingen i slummen  Foto: Fredrik Lerneryd




Gratis till nomineringen, kan du kort berätta vem du är?
Tack så jättemycket!
Fredrik heter jag och fyller 30 senare i år, jag tog examen från Nordens fotoskola i maj förra året, och visst redan under utbildningen att jag ville arbeta i Afrika, så jag bestämde mig för att flytta till Nairobi i december, ­­­väl här frilansar jag mycket för AFP och arbetar med egna projekt.

Jag ser att du jobbat mycket utomlands hur kommer det sig?
Jag tycker bara att Sverige är så tråkigt att jobba i, har svårt att hitta inspiration där, jag känner mig mest uttråkad, går runt och dagdrömmer mig bort (till värmen)

När tar du dina bästa bilder?
Himla svårt att förklara men med vissa personer uppstår ett nästan magiskt samförstånd om vad det är man vill, de blir som att man jobbar tillsammans med den man fotograferar, och de känns helt naturligt, även om situationen oftast är så onaturlig den kan bli.

Favoritverktyg?
Min kakifärgade fotoväst, nej skämt åsido, men det är nästan lika nördigt…
Domke pouche, livet blir enklare med en eller två.
Och ett måste när man är ute och jobbar är Biltong, en Sydafrikansk version av Beef Jerkey.

Vad gör du om 5 år?
Skaffat ett litet hus någonstans i Afrika, frilansat runt kontinenten, vem vet kanske till och med slipper stå för alla utlägg själv...
Förhoppningsvis lika nyfiken på att berätta, och kanske får jag och Gustav Butlex äntligen komma in i Sydafrika igen, men det är en annan historia. 

Varifrån får du inspiration?
Andras reportage, fotografer som jag ser upp till
(Alla borde kolla in Malin Fezehai).
Alla fantastiska möten, livsöden och kulturer man får ta del av, och att vara på platser som är nya och helt okända för mig.
Sedan blir jag alltid glad över hur otroligt lika vi människor är varandra. 

Mera av mig ser ni här : 
Instagram @lerneryd och hemsida www.fredriklerneryd.com


Tack Fredrik och lycka till.

Bilden är tagen under en "Onywole" då man firar livet och välkomnar nyfödda barn till världen tillsammans med sin kyrka  Foto: Fredrik Lerneryd






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar